ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
11/05/2018 - Επίκαιρη Ερώτηση με θέμα: ''Κατάργηση φορολογικών μηχανισμών ΕΑΦΔΣΣ για τις συναλλαγές λιανικής πώλησης''
Αθήνα, 11.05.2018
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο
Θέμα: Κατάργηση φορολογικών μηχανισμών ΕΑΦΔΣΣ για τις συναλλαγές λιανικής πώλησης
Κύριε Υπουργέ,
Το 2002 ενεργοποιήθηκε στην Ελλάδα ως μέσο θεώρησης των παραστατικών στις συναλλαγές λιανικής και χονδρικής πώλησης ένα μικρό μηχάνημα (ΕΑΦΔΣΣ) με τον βαρύγδουπο τίτλο "Ειδικός Φορολογικός Μηχανισμός Σήμανσης”. Αυτός ο μηχανισμός, το μόνο που κάνει είναι να παράγει έναν μοναδικό κωδικό σήμανσης (ΠΑΗΨΣ - Προηγμένη Ασφαλής Ηλεκτρονική Ψηφιακή Σύνοψη) ο οποίος πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφεται πάνω στα παραστατικά των συναλλαγών. Στις αρχές του 2015 με την εγκύκλιο ΠΟΛ 1002/2014 ο μηχανισμός αυτός καταργήθηκε μόνο για ορισμένα επαγγέλματα, ενώ διατηρήθηκε ως απαραίτητη προϋπόθεση για πολλά άλλα.
Οι φορολογικοί μηχανισμοί αυτοί, καθώς και η σήμανση των παραστατικών με τους παραγόμενους εξ αυτών κωδικούς, δεν χρησιμεύουν πρακτικά πουθενά στις κρατικές υπηρεσίες. Πρόκειται για μονάδες παλαιωμένης τεχνολογίας, αποκομμένες από το διαδίκτυο, οι οποίες δεν στέλνουν πουθενά πληροφορίες και δεν χρησιμεύουν πουθενά. Μάλιστα, επειδή ακριβώς οι μονάδες αυτές είναι αναχρονιστικές και δεν επικοινωνούν με κανένα κρατικό πληροφοριακό σύστημα, έχει επινοηθεί να σφραγίζονται με βουλοκέρι ώστε να μην παραβιάζονται. Ακόμη και οι κατά τόπους εφοριακοί υπάλληλοι δεν γνωρίζουν πού χρησιμεύουν οι μηχανισμοί ΕΑΦΔΣΣ και πώς θα μπορούσαν να διαχειριστούν τους παραγόμενους κωδικούς ΠΑΗΨΣ και με τι σκοπό.
Ο μόνος λόγος ύπαρξης αυτών των φορολογικών μηχανισμών είναι να κατασκευάζονται και να συντηρούνται από λίγες εταιρείες, οι οποίες εκμεταλλεύονται αυτή τη νομοθεσία για να έχουν κέρδη από ένα προϊόν που είναι πρακτικά άχρηστο. Αντιθέτως, η ιδιωτική επιχείρηση, το κατάστημα και ο επαγγελματίας, υποχρεώνονται να πληρώνουν πάνω από 300 ευρώ για την απόκτησή τους, καθώς και συνδρομές για την τεχνική τους υποστήριξη. Επιπλέον, η παλαιότητα και ο αναχρονιστικός τρόπος λειτουργίας των μηχανισμών ΕΑΦΔΣΣ, περιορίζουν τις επιχειρήσεις από το να προμηθευτούν και να χρησιμοποιήσουν σύγχρονους τρόπους διαχείρισης παραστατικών μέσω διαδικτύου και κινητής τηλεφωνίας, καθώς η συνεργασία των μηχανισμών αυτών με αρκετά νέα πακέτα λογισμικών είναι από δύσκολη έως πρακτικώς ανέφικτη.
Το πρόβλημα αυτό ταλαιπωρεί την αγορά και ενώ με την εγκύκλιο ΠΟΛ 1002/2014 έχει λυθεί για ακατανόητο λόγο μόνο για ορισμένο, μικρό αριθμό επαγγελματιών και επιχειρήσεων, συνεχίζει να βασανίζει τους ιδιώτες επιτηδευματίες ακόμη και σήμερα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, η εφαρμογή τέτοιων μεθόδων είναι πρωτόγνωρη και ακατανόητη. Όσα κράτη επιθυμούν έλεγχο γνησιότητας παραστατικών, συνδέουν τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες με διαδικτυακό σύστημα των φορολογικών αρχών του κράτους. Ο,τιδήποτε άλλο είναι πρακτικά άχρηστο και δεν διασφαλίζει ούτε τη νομιμότητα ούτε την εγκυρότητα ούτε τη γενικότερη γνησιότητα ενός παραστατικού.
Κατόπιν όλων των παραπάνω,
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ
- Εάν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης άμεσα να θεσμοθετήσει ρύθμιση για την κατάργηση των περιττών φορολογικών μηχανισμών για το σύνολο της αγοράς.
- Εάν όχι, ποιος είναι ο ακριβής λόγος, καθώς αφενός η οικονομική και διαχειριστική επιβάρυνση του ιδιωτικού τομέα είναι μεγάλη και αφετέρου οι κρατικές αρχές και οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν ωφελούνται πουθενά από τη χρήση των μηχανισμών αυτών.
Ο ερωτών Βουλευτής
Μάριος Γεωργιάδης
Βουλευτής Α’ Αθηνών Ένωσης Κεντρώων
Θ’ Αντιπρόεδρος ΒτΕ